Met nieuws van o.a.
partners

Internationaal ondernemen: wat komt erbij kijken?

internationaal zakendoen

Soms blijkt Nederland te klein en wil je buiten de grenzen gaan ondernemen. Daar komt nu eenmaal het een en ander bij kijken. We duiken in de materie van het internationaal zakendoen en zetten een aantal zaken waar je op moet letten op een rij.

Baken je markt af

Breng eerst in kaart in welke landen je precies wilt ondernemen. Omdat er een aantal haken en ogen aan zitten, kan het handig zijn om met één land te beginnen. Zodra je de overstap naar een ander land in de vingers hebt, kun je verder uitbreiden.

 Welke producten heb je nodig?

Met de juiste gadgets kom je goed beslagen ten ijs. Als je internationaal gaat ondernemen, is de kans groot dat je regelmatig af moet reizen naar het land (of de landen) waarvan je de markt wilt veroveren. Een laptop die zich goed leent voor onderweg komt dan altijd van pas. De kans bestaat bovendien dat de wifi-faciliteiten niet altijd om over naar huis te schrijven zijn. Het is dus geen overbodige luxe om een travelrouter aan te schaffen, zodat je altijd en overal op veilige wijze kunt internetten. Tot slot loont het om je goed in te lezen over (internationaal) ondernemen.

Verdiep je in de lokale gebruiken

Ga nooit zomaar naar een land zonder je te verdiepen in de zakelijke cultuur. Je kunt namelijk de plank flink misslaan als je niet op de hoogte bent van bepaalde gebruiken. Waar het in Nederland beleefd is om een hand te geven, is dit een Japan juist een faux pas. Vooral buiten Europa zal je snel tegen dit soort zaken aanlopen, maar ook dichterbij huis kun je subtiele, maar belangrijke verschillen tegenkomen. De Nederlandse ambassade in het betreffende land kan je vaak ook advies geven over plaatselijke gewoonten en hoe er over het algemeen zaken wordt gedaan.

Houd rekening met de taalbarrière

Een van de grootste euvels van het internationale zakendoen is de taalbarrière. Waar in het ene land prima Engels wordt gesproken, is het in het andere land weer sterk aan te raden om een vertaler in te huren. Wil je voet aan de grond zetten in een ander land, dan is het sowieso aan te raden om je website en marketing- en reclameteksten te laten vertalen naar de plaatselijke taal. Elke cultuur heeft namelijk een andere manier van schrijven en het benaderen van mensen. Als je de marketing vertaling door een native speaker laat doen, weet je zeker dat de juiste snaar wordt geraakt.

Denk aan de btw

Het werkt net wat anders met het verrekenen van de btw als het om klanten in het buitenland gaat. Vaak reken je bij particuliere klanten binnen de Europese Unie wel gewoon het Nederlandse btw-tarief van 21 procent, maar bij zakelijke klanten verleg je de btw. Buiten de Europese Unie is het btw-tarief meestal 0 procent. Er zijn altijd echter uitzonderingen, dus neem bij twijfel contact op met de Belastingdienst.

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?