Met nieuws van o.a.
partners

Planbord voor kinderen

“Welke dag is het vandaag?” “Ga ik vandaag naar school?” “Moet ik al naar bed?” “Wat gaan we vanmiddag doen?”

Het zijn herkenbare vragen voor ouders.

Wist je dat als kinderen snappen wat er van ze verwacht wordt, ze rustiger en meer ontspannen zijn?

Veel kinderen hebben baat bij structuur en duidelijkheid. Het gebruik van een planbord biedt hier een goede uitkomst!

Het planbord
Een planbord is een overzicht waarop met pictogrammen de planning van de dag en/of week wordt aangegeven. Het bord geeft de dagindeling en de daarbij de dagelijks en wekelijks terugkomende zaken (eten, opvang, school, zwemles etc.). Tevens kan worden aangegeven met welke personen bepaalde activiteiten worden verricht. Door een planbord te gebruiken bied je een kind overzicht, houvast en structuur. Een planbord bevordert de zelfstandigheid van het kind en helpt bij het ontwikkelen van tijdsbesef!

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid
Voor de ontwikkeling van de zelfstandigheid kan een planbord veel goeds doen. In plaats van steeds te moeten vragen wat er gaat komen, kunnen kinderen dit zelf zien. Ze hoeven niet herinnerd te worden dat ze naar de opvang gaan, want ze kunnen dit zelf zien en ze weten al dat ze niet kunnen afspreken want “het is toch voetbaldag. Dat staat op het bord”. Wanneer je zoon/dochter wat ouder wordt, kan je hem/ haar ook betrekken bij het plannen van de week. Zo helpt het planbord de zelfredzaamheid van je kind te vergroten.

Tijdsbesef
Een planbord helpt kinderen bij het ontwikkelen van een goed tijdsbesef. Ze leren al snel herkennen welke dag van de week het is, hoe de dagen elkaar opvolgen en wat op welke dag gebeurt. Dit geeft houvast en herkenning: “Gisteren moest ik naar zwemles, dus was het woensdag. Dan is het nu donderdag en is papa thuis.”

“Een kind dat voorbereid is en goed weet wat het kan verwachten, laat minder lastig gedrag zien en zoekt minder de strijd op. De duidelijkheid van het planbord geeft houvast.”

Professionals
Door professionals wordt al veel gewerkt met planborden. Door onder andere orthopedagogen, kinderpsychologen, kinderfysiotherapeuten en maatschappelijk werkers wordt het gebruik zeer aangeraden. Planborden worden ook veel toegepast bij co-ouderschap, pleeggezinnen, kinderen met ADD, ADHD of met (een lichte vorm van) autisme.

Het planbord als extra ondersteuning
Structuur en duidelijkheid in de dag is goed voor ieder kind. Maar kinderen met ADHD, autisme, angstproblemen, onrust etc. hebben extra behoefte aan structuur.

Kinderen met ADHD zijn impulsief, snel afgeleid, ervaren enorm veel prikkels en zijn altijd wel ergens mee bezig. Gesproken instructies en uitleg worden hierdoor vaak slecht gehoord. Een planbord waarop het kind kan zien wat er komen gaat, kan dan extra steun bieden. Het planbord helpt kinderen ook orde te brengen in hun dag, iets dat kinderen met ADHD zelf vaak erg moeilijk vinden.

Kinderen met autisme hebben over het algemeen moeite met de communicatie met de mensen om zich heen, hebben gebrek aan overzicht en vaak ook moeite met het begrip tijd. Een planbord met pictogrammen maakt de dag dan overzichtelijk en kan voor overzicht, voorspelbaarheid en rust zorgen.

Een andere groep kinderen die ook extra baat kan hebben bij de overzichtelijkheid van een planbord, zijn kinderen van gescheiden ouders. Het planbord kan je kind helpen inzicht te krijgen in hoe de week verdeeld wordt over de ouders. Hij/zij kan met één blik op het bord zien: “maandag tot woensdag ben ik bij papa, donderdag tot zaterdag bij mama en zondag ga ik met papa naar oma.” Deze duidelijkheid kan in deze voor het kind toch al lastige gezinssituatie veel duidelijkheid en dus rust geven.

Peuterplanbord
Peuterplanbord is opgericht in oktober 2014 en heeft zich helemaal toegelegd op het ontwikkelen en ontwerpen van leuke, vrolijke en overzichtelijke (magnetische) planborden en pictogrammen. De producten zijn gericht op peuters, kleuters en schoolkinderen maar ook kan het bedrijf planborden op maat maken voor bijvoorbeeld in de kinderopvang of op scholen.

Bij het ontwerp van de producten is rekening gehouden met o.a. formaten van de borden en pictogrammen, functionaliteit voor 1 en/of 2 kinderen, herkenning van de dagen, pictogrammen voor jongens, meisjes of uniseks, flexibele dagindeling en beloningsfunctionaliteit.

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?