Met nieuws van o.a.
partners

Karvan Cévitam viert 70ste verjaardag

Karvan-Cevitam-viert-70ste-verjaardag

Wat in 1948 begon omdat er een vitamine C-tekort dreigde onder de bevolking, is na 70 jaar uitgegroeid tot Nederlands’ meest favoriete limonadesiroop. Karvan Cévitam is met een jaarlijkse verkoop van 22,5 miljoen blikken in ons land niet meer weg te denken uit het leven van Nederlandse gezinnen; twee derde van de Nederlanders heeft bijna altijd limonade in huis**. En onder jongeren ligt dit percentage zelfs hoger, 86% drinkt weleens limonade. Anno 2018, met de trend van mocktails, is limonade zelfs een inspiratiebron voor cocktailshakers. We kunnen stellen: limonade is weer ‘hot’. Speciaal voor alle liefhebbers opent het limonademerk ter ere van zijn verjaardag de eerste Limonade Pop Up Bar van Nederland op de Prinsengracht in Amsterdam.

Op 2 mei in 1887 begint het verhaal van de Karvan Cévitam siropen: Jan Corneliszoon Zwaardemaker opent zijn eigen fabriek. Dat jaar verkoopt hij de allereerste flessen bessensap, voor 22 cent per stuk. Gedurende de Tweede Wereldoorlog was de aanvoer van vers fruit schaars en daardoor dreigde er uiteindelijk in 1948 een vitamine C-tekort onder de Nederlandse bevolking. Zwaardemaker vond een oplossing: een rozenbottelsiroop met vitamine C, die hij noemde naar een manier van reizen die hem inspireerde (een Karavaan, Karvan in het Perzisch) in combinatie met Vitamine C (Cévitam). Karvan Cévitam was geboren.

Het siropenmerk is inmiddels uitgegroeid tot marktleider. De siropen worden nog altijd gemaakt in de fabriek in Maarssen waar Zwaardemaker in 1928 zijn fruit verwerkende fabriek begon, direct aan de spoorlijn en het Amsterdam-Rijnkanaal voor een snelle aanvoer van vers fruit.

Nederland verdeeld: rode en gele limonadeliefhebbers
Uit recent onderzoek door het limonademerk onder 1.000 Nederlanders blijkt dat rode limonade veruit favoriet is. Opvallend is wél dat gele limonadeliefhebbers bruisender ingesteld zijn dan rode limonadeliefhebbers die meer ‘laid-back’ voorkeuren laten zien. Zo vertrekt de rode limonadeliefhebber eerder met een koffer op een zonvakantie om te chillen in een hangmat. Hij/zij geeft daarbij vaker de voorkeur om uit eten te gaan en op tijd het bed in te duiken. De gele limonadeliefhebber kiest vaker voor een avontuurlijke reis en beklimt met backpack een vulkaan. Daarna wordt gedanst tot de zon opkomt en hij/zij kiest eerder voor een bikini dan voor een feestjurk of smoking.

“Voor Karvan Cévitam levert het onderzoek leuke inzichten op”, vertelt Laura Beenders, Sr. Brand Manager bij het limonademerk. “De bruisende voorkeuren van de gele limonadeliefhebber zijn waarschijnlijk terug te zien in hoe de limonade het liefst gemixt wordt. Liefhebbers van gele limonade verkiezen bruisend water namelijk ook boven plat water, terwijl de rode types meer van plat water houden dan van bruis. Ook interessant is dat vrouwen meer experimenteren met hun limonade; zij voegen vaker iets – bijvoorbeeld fruit – toe. Aardbei wint het daarbij onder de rode types en ananas bij het gele type.”

Opening KC Limonade Pop Up Bar
Op vrijdag 18 mei opent Karvan Cévitam de eerste Limonade Pop Up Bar: een wondere wereld van fruit en smaak die je niet snel zult vergeten. De bar biedt volop limonade-inspiratie met mocktails gecreëerd door de bekende cocktailshaker Timo Stemerdink. In de totally instagrammable Pink Paradise Bar en de Sunny Side Bar op de Prinsengracht in Amsterdam kunnen limonadeliefhebbers komen genieten van hun favorieten. Ooit rozemarijn of chili flakes in limonade geproefd?

KC Limonade Pop Up Bar
Van 18 mei tot 26 mei, dagelijks geopend van 10:00 tot 17:00 uur.
Prinsengracht 715, Amsterdam

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?