Met nieuws van o.a.
partners

Volvo Dynamic Steering: een baanbrekende innovatie voor moeiteloos sturen

Een paar maanden na de introductie van de nieuwe FH-serie komt Volvo Trucks opnieuw met een technische innovatie van wereldformaat. Volvo Dynamic Steering combineert conventionele hydraulische stuurkracht met een elektronisch aangestuurde elektromotor die is gemonteerd op de stuurinrichting. Het resultaat is precisiesturing, waardoor de werkomgeving van de chauffeur veiliger, comfortabeler en prettiger wordt.

“Deze gepatenteerde technologie biedt de chauffeur in alle werkomstandigheden voordelen. Op de snelweg geeft het dynamische stuursysteem ongekende richtingsstabiliteit. Bij lage snelheden kan ook een zwaarbeladen truck eenvoudig met één vinger worden bestuurd”, aldus Claes Nilsson, President Volvo Trucks.

Een elektronisch aangestuurde elektromotor die op het stuurhuis is gemonteerd, is de grote technologische innovatie van Volvo Dynamic Steering. De elektromotor, die samenwerkt met de hydraulische stuurbekrachtiging van de truck, heeft een maximaal koppel van 25 Nm en wordt duizenden keren per seconde aangestuurd door de elektronische regeleenheid.

“Het is de taak van de elektromotor om in alle omstandigheden een perfect stuurgevoel te leveren. De sensoren van het systeem merken bijvoorbeeld dat de chauffeur rechtdoor wil rijden en zorgen automatisch dat er geen verstoringen vanaf het wegoppervlak doordringen tot het stuur”, licht Gustav Neander toe, projectmanager voor Volvo Dynamic Steering.

Hij voegt eraan toe: “Bij lage snelheden zorgt de ondersteuning van de elektromotor dat de truck heel eenvoudig kan worden bestuurd. Zelfs het besturen van een zwaar beladen bouwtruck die op ruw terrein rijdt, gaat moeiteloos. Truckchauffeurs die het systeem tijdens het ontwikkelingsproces hebben getest, waren allemaal diep onder de indruk.”

Superieur in alle omstandigheden
De voordelen van het systeem kunnen in vier punten worden samengevat:

Bij lage snelheden neemt de elektromotor het werk over van de spieren van de chauffeur. Daardoor kan de chauffeur ontspannen sturen zonder dat zijn of haar schouders en armen worden overbelast. Een ander voordeel is dat met Volvo Dynamic Steering het stuurwiel automatisch naar de middenpositie gaat, ook bij achteruitrijden.

Onregelmatigheden in het wegdek, zoals scheuren en gaten, worden door het systeem gedempt. Dit betekent dat het sturen stabieler aanvoelt.

Op de snelweg heeft deze precisieregeling een verhoogde richtingsstabiliteit tot gevolg. Dit bezorgt de chauffeur een meer relaxte rijervaring met volledige controle bij alle snelheden. Het dynamische stuursysteem elimineert bijna alle kleine stuurbewegingen die niet zijn te voorkomen op de huidige wegen.

Zijwind of een steil aflopend wegoppervlak in een bocht wordt snel gedetecteerd door het zelflerende systeem, dat automatisch compenseert. De chauffeur kan dan rechtdoor sturen zonder te hoeven corrigeren om zijdelingse bewegingen tegen te gaan. Een aanzienlijke verbetering van de veiligheid en het chauffeurscomfort.

Sturen wordt naar een nieuwe dimensie gebracht
Volvo Dynamic Steering is de oplossing voor overbelasting, wat veelvuldig voorkomt bij chauffeurs op zware transporten. Uit officiële cijfers van de Zweedse arbeidsinspectie blijkt dat truckchauffeurs oververtegenwoordigd zijn in statistieken voor beroepsmatige aandoeningen.

“Bijna vier van de tien chauffeurs klagen elke week over pijn in rug, nek, schouders of armen. Ons verbeterde stuursysteem biedt een meer relaxte rijervaring en kan dit probleem bij beroepschauffeurs tegengaan”, zegt Gustav Neander.

Hij voegt eraan toe: “Volvo Dynamic Steering brengt de besturing van zware voertuigen naar een geheel nieuwe dimensie. Dankzij de technologie worden de werkomstandigheden van de chauffeur relaxter en beter beheersbaar.”

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?