Met nieuws van o.a.
partners

Online tool helpt inkoopafdelingen en winkeliers bij het vinden van verantwoorde kledingmerken

Fair Wear Foundation (FWF) heeft een ‘Business-to-Business (B2B) Brandfinder’ gelanceerd: een online tool waarmee zakelijke klanten bij FWF aangesloten merken kunnen vinden. FWF-deelnemers werken aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden in hun productieketens. De B2B Brandfinder van FWF is bestemd voor zowel inkoopmanagers bij overheidsinstanties en ondernemingen als winkeliers en goothandelaren. Met behulp van deze tool kunnen gebruikers zoeken op verschillende kledingtypes, zoals werkkleding, beschermende kleding, uniformen en promotionele kleding.

Meer dan tachtig bedrijven, die samen ruim 120 merken vertegenwoordigen, zijn aangesloten bij FWF, een onafhankelijke non-profitorganisatie die zich richt op het wereldwijd verbeteren van  arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. De unieke benadering van FWF erkent dat ‘100% Eerlijke’ kleding nog niet bestaat en legt de nadruk op praktische stappen die merken kunnen nemen om het risico op problemen in fabrieken te verminderen. Deelnemers moeten de acht FWF Arbeidsnormen ondertekenen. Deze code is gebaseerd op de principes van de VN en de ILO. FWF rapporteert jaarlijks over de voortgang van haar deelnemers en de manier waarop deze bedrijven de Code hebben geimplementeerd in hun productieketen.

“Steeds meer overheden en ondernemingen zijn geïnteresseerd in duurzaam inkopen. Een belangrijk onderdeel van duurzaamheid is respect voor mensenrechten in de toeleveringsketens”, aldus Erica van Doorn, directeur van Fair Wear Foundation. “FWF krijgt veel vragen van zowel inkoopmanagers als winkeliers en groothandelaren die voor verantwoorde merken willen kiezen. De B2B Brandfinder is ontworpen om deze vragen te helpen beantwoorden.”

Een voorbeeld van de belofte om duurzaam in te kopen komt van het Nederlandse ministerie dat toezicht houdt op het inkoopbeleid. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft FWF aangewezen als ‘goedgekeurd keteninitiatief’ voor duurzame inkoop. Dit betekent dat ondernemingen die lid zijn van FWF voldoen aan de sociale duurzaamheidscriteria die zijn vastgesteld voor de verkoop van stoffen of kleding aan de Nederlandse overheid.
De ontwikkeling van de B2B Brandfinder werd mede mogelijk gemaakt door de Subsidiefaciliteit voor Burgerschap & Ontwikkelingssamenwerking (SBOS) van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?