Drie bloembollentelers hebben Marktradar Tulp opgericht, een prijsinformatiesysteem voor de bloembollensector. Voor het nieuwe systeem hebben de bollentelers een voorbeeld genomen aan het Prijs Informatie Systeem van de Verenigde Telers Akkerbouw (VTA). Deelname aan het systeem kost 200 euro per jaar.
Kosten snel terugverdiend
Men verwacht binnen vier maanden 40 % dekking te hebben, volgens de betrokkenen de eis voor een representatief systeem. “De drie bollenkwekers hebben vanuit behoefte in de sector het initiatief genomen voor dit prijsinformatiesysteem”, vertelt woordvoerder Marja Hoorweg.
Deelname aan dit systeem kost 200 euro per jaar. Daar hoeft de teler verder weinig aan te doen. Hoorweg: “We hebben het geluk dat er een automatisch systeem is in de bollensector. Bemiddelingsbureaus sturen alle transacties digitaal op. Als een teler gaat meedoen is het snel geregeld dat zijn transacties worden doorgegeven aan Marktradar.” Die 200 euro is volgens Hoorweg zo terugverdiend. “Dat kan al met één transactie, want met de juiste informatie kun je veel beter zaken doen.”
Betere balans tussen vraag en aanbod
Tot halverwege vorig jaar werden prijslijsten verstuurd door bemiddelingsbureaus. “Die zijn heel statisch”, weet Hoorweg. “Het zijn lijsten met summiere informatie op cultivarniveau, niet op transactieniveau.” Verder moesten telers via een vertegenwoordiger achter marktinformatie komen. “Al met al heel ondoorzichtig. Er is behoefte aan onafhankelijke marktinformatie.”
Niet iedereen is het daarmee eens, merkt Hoorweg. “Voor het bestaan van Marktradar hadden bedrijven die veel zaken doen, vaak kopende partijen, een voorsprong op bedrijven die minder zaken doen. Die kopende partijen proberen natuurlijk de prijs te drukken en de verkoper heeft minder zicht op de markt en laat zich leiden.”
Marktradar verwacht dat dit prijssysteem leidt tot een marktconforme prijs waarin vraag en aanbod beter in balans zijn. “Niet per se een hogere prijs, maar een reëel beeld. Het stelt kwekers in staat om betere beslissingen te maken. Niet alleen op de korte termijn, de vraagprijs, maar ook bij bepalen van het assortiment.”