De speciaalchemiegroep LANXESS presenteert één van de eerste banden ter wereld van de categorie AA volgens de nieuwe Europese reglementering voor de etikettering van banden. Met dit concept wil het bedrijf de duurzaamheid van de band verder verbeteren door het gebruik van hoogwaardig Nd-PBR.
De conceptband is één van de eerste geproduceerde banden die een AA-score zou krijgen volgens de nieuwe etiketteringsreglementering die in november in de Europese Unie van kracht wordt.
Uitvoerig getestDankzij zijn AA-conceptband kan LANXESS materialen aanbieden die al grondig zijn getest. Door deze unieke service, die een meerwaarde oplevert, kan de bandenindustrie, sneller nieuwe banden op de markt brengen en zo hun concurrentiepositie versterken.
Met de conceptband wil LANXESS het belang aantonen van zijn op neodymium gebaseerd polybutadieenrubber (Nd-PBR) ter verhoging van de duurzaamheid van voornamelijk banden van de categorie AA. Hoewel het nieuwe Europese bandenlabel geen score voor de duurzaamheid zal vermelden, zal dit een zeer belangrijk differentiatiecriterium zijn voor banden in de topklasse. Bandenfabrikanten waren in hun ontwerp traditioneel beperkt door de “magische driehoek”: dat betekent dat een grotere duurzaamheid altijd ten koste ging van de rolweerstand of de grip op nat wegdek.
BandelabelIn november 2012 wordt in de Europese Unie (EU) een bandenlabel verplicht. Japan en Zuid-Korea waren de eerste landen waar een labelsysteem werd ingevoerd. In januari 2010 werd in Japan een vrijwillig bandenlabel ingevoerd. Daarna lanceerde Zuid-Korea in november 2011 een vrijwillig label en in december 2012 zal het een verplicht label invoeren. Andere landen, zoals Brazilië, de VS en China, zullen wellicht de komende jaren volgen.
De banden zullen een score van A tot G krijgen op basis van hun brandstofefficiëntie en hun grip op nat wegdek. Het rolgeluid wordt ook gemeten. De nieuwe wetgeving zorgt dus voor meer transparantie voor de consument. Ook zal er meer aandacht zijn voor “Groene Banden”. Volgens studies van de Technische Universiteit van München zal het marktaandeel van banden van de klassen A en B naar verwachting in de EU in 2017 20-30 procent bereiken en daarna stijgen tot 70-80 procent in 2022.
“Groene Banden” kunnen topprestaties bereiken met formules die zowel Nd-PBR als oplossingen van styreenbutadieenrubber (SSBR) bevatten. LANXESS produceert eveneens SSBR, dat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor het loopvlak van “Groene Banden”, waar het bijdraagt tot een vermindering van de rolweerstand en een verbeterde grip op nat wegdek.
Banden van categorie A bieden de beste grip op nat wegdek. Bij een snelheid van 80 kilometer per uur heeft een band van categorie F 18 tot 21 meter meer nodig om tot stilstand te komen dan een band van categorie A. Studies hebben aangetoond dat 20-30 procent van het brandstofverbruik en 24 procent van de CO2-uitstoot van voertuigen aan de banden te wijten zijn. “Groene Banden” kunnen het brandstofverbruik met 5-7 procent verminderen en hun kosten zijn sneller afgeschreven dan andere brandstofbesparende technologieën die voor auto’s worden gebruikt.