Met nieuws van o.a.
partners

De nieuwe BMW R 18 Classic en R 18

BMW R 18 Classic

Na het debuut van de nieuwe BMW R 18 presenteert BMW Motorrad nu een meer op toeren gerichte variant van zijn oppermachtige cruiser: de BMW R 18 Classic. De nieuwe BMW R 18 Classic is een nostalgisch ogende toermotorfiets die doet denken aan geweldige toer-cruisermodellen van weleer. De R 18 valt op door zijn puristische stijl, terwijl de R 18 Classic is voorzien van een groot windscherm, buddyseat voor een passagier, zadeltassen, een extra LED- koplamp en een 16-inch voorwiel.

De nieuwe BMW R 18 Classic en de BMW R 18 brengen de traditie van historische BMW motorfietsen weer tot leven. Zowel technisch als in termen van design en styling hebben ze kenmerken van fameuze voorgangers als de BMW R 5. Ze weerspiegelen de essentie van een motorfiets: puristisch, met ongecompliceerde technologie en een boxermotor als epicentrum van rijplezier, gecombineerd met ‘good vibrations’. Klassiek design gaat bij de R 18 Classic en R 18 samen met eenvoudige maar toch moderne technologie. Het resultaat is een fascinerend totaalconcept – en een rijbeleving die even gecultiveerd als zinnenprikkelend is.

De grootste BMW boxermotor ooit met ruim voldoende koppel.
De volledig nieuw ontwikkelde tweecilinder boxermotor staat centraal bij de nieuwe R 18 Classic en R 18 – de ‘Big Boxer’. Met zijn imposante uiterlijk en bouwwijze oogt hij als de traditionele luchtgekoelde boxermotoren, die al meer dan zeven decennia voor een inspirerende rijbeleving zorgen: al sinds BMW Motorrad in 1923 begon met de productie van motorfietsen. De grootste in serie geproduceerde tweecilinder boxermotor ooit heeft een inhoud van 1.802 cc. Het piekvermogen is 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. Tussen 2.000 en 4.000 t/min is altijd meer dan 150 Nm aan koppel beschikbaar. Deze immense trekkracht gaat gepaard met een vol, sonoor geluid.

Dubbel wiegframe van stalen buizen en stalen tweezijdige swingarm plus open cardanaandrijving.
De nieuwe R 18 Classic heeft een dubbel wiegframe van stalen buizen, een frametype dat stamt uit de BMW Motorrad traditie. De buitengewone bouwkwaliteit en de minutieuze aandacht voor details blijkt uit de haast naadloze lasverbindingen van de buizen en uit de gegoten of gesmede onderdelen. Net als bij de legendarische BMW R 5 is er sprake van een tweezijdige swingarm met een cardanasoverbrenging in het achterwiel die op authentieke wijze is opgebouwd met boutverbindingen.

Telescopische voorvork, cantilever veerunit achter, spaakwielen en schijfremmen.
De vering en demping van de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 hebben geen elektronische instellingsmogelijkheden. In plaats daarvan zorgen een telescopische voorvork en een centrale veerunit achter met progressieve demping en instelbare veervoorspanning voor superieure wielgeleiding en een prettig veercomfort. Net als bij de legendarische BMW R 5 schuiven de bewegende veerbenen van de telescopische voorvork in een omhullende kraag. De diameter van de veerbenen is 49 mm, de veerweg is 120 mm vóór en 90 mm achter. De nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 worden afgeremd door een dubbele remschijf vóór en een enkele remschijf achter, beide met vaste vierzuiger remklauwen. De spaakwielen dragen in hoge mate bij aan de stijlvolle heritage look.

Uitgebalanceerde ergonomie voor optimale controle.
In lijn met de BMW Motorrad filosofie hebben de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 relatief ver naar achteren geplaatste voetsteunen achter de cilinders. Deze klassieke positie zorgt voor een relaxte zithouding en voor optimale controle over de motorfiets.

Standaard drie rijmodi, ASC en MSR verhogen rijplezier en veiligheid. Reverse Assist en Hillstart Control als opties.
De nieuwe R 18 Classic en R 18 hebben standaard drie rijmodi ‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’ – wat ongebruikelijk is in dit segment. Standaard is eveneens ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar), dat in hoge mate bijdraagt aan de veiligheid. Bovendien zijn de R 18 Classic en R 18 standaard uitgerust met het motorkoppelregelsysteem MSR om wielslip bij acceleratie, bijvoorbeeld op nat of glad wegdek, te beteugelen. Opties zijn onder meer de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist en Hill Start Control dat assisteert bij het vanuit stilstand wegrijden op een helling.

De nieuwe BMW R 18 Classic en R 18: iconische stijl opnieuw geïnterpreteerd, met een robuust ogend frame, moderne technologie en authentieke materialen.
De R 18 Classic en R 18 showen op meesterlijke wijze de iconische styling van motorfietsen van weleer. Puristisch design tekent zich af in talrijke elementen die zijn geïnspireerd op klassiekers zoals de BMW R 5. Het dubbele wiegframe, de druppelvormige tank, de ‘open’ cardanas en de gepenseelde witte belijning op de lak (optie af fabriek) stammen van deze legendarische boxer uit 1936. Het klassiek ogende bodywork van de R 18 Classic en R 18 is net als vroeger van metaal gemaakt. Ook het uiterlijk van vering en demping stamt van de R 5. Samen met de dubbelzijdige swingarm en de cantilever veerunit achter is het robuust ogende rijwielgedeelte van de R 5 visueel perfect vertaald naar de moderne tijd.

De R 18 Classic First Edition en R 18 First Edition: exclusieve uitstraling met lakwerk en chroom.
De nieuwe R 18 Classic zal wereldwijd direct vanaf de marktintroductie worden aangeboden als een exclusieve First Edition, naast de R 18 First Edition. De First Edition onderscheidt zich door de klassieke zwarte lak met de witte belijning. Andere opvallende zaken zijn de vele chromen elementen, een badge in het zadel en een ‘First Edition’ chromen opdruk op de zijschilden.

Optimale mogelijkheden voor customising en personalisatie.
Van huis uit zijn de nieuwe R 18 Classic en R 18 zeer geschikt voor aanpassingen – iets waar al bij de eerste designfasen op werd gelet. Zo zijn het achterframe en veel componenten eenvoudig te verwijderen en demonteren. De bevestigingspunten van hydraulische leidingen voor remmen en koppeling en de kabels maken het eenvoudig om een hoger of lager stuur inclusief bijpassende leidingen en kabels te monteren. Bovendien zijn de zichtbare cilinderkopdeksels en de cover aan de voorzijde van het motorblok eveneens eenvoudig uitwisselbaar.

Customising parts en Roland Sands designcollecties ‘Machined’ en ‘2-Tone Black’ voor de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18.
De uitgebreide range van Original BMW Motorrad Accessories biedt liefhebbers een scala aan mogelijkheden voor personalisatie van de R 18 Classic en R 18. Zo zijn er twee verschillende designcollecties van gefreesde aluminium delen direct bij de marktintroductie beschikbaar: ‘Machined’ en ‘2-Tone-Black’. De designcollecties zijn samen met Roland Sands Design ontwikkeld.

Co-branding met beroemde merken: Mustang Seats en Vance & Hines uitlaatsystemen ‘Made in USA’.
Voor het accessoire- en customising-programma voor de nieuwe R 18 Classic en R 18 werkt BMW Motorrad niet alleen samen met Roland Sands Design, maar ook met andere bekende leveranciers. Zoals bijvoorbeeld met de fabrikant Mustang Seats om verschillende versies van hoogwaardige, handgemaakte buddyseats aan te kunnen bieden. Samen met specialist Vance & Hines zijn specifieke uitlaatsystemen ontwikkeld.

De highlights van de nieuwe BMW R 18 Classic.

  • Windscherm (demonteerbaar).
  • Zadeltassen (demonteerbaar).
  • Buddyseat voor passagier (demonteerbaar).
  • Extra LED-koplamp.
  • 16-inch voorwiel.
  • Standaard Electronic Cruise Control.

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?