De Nederlandse ondernemer Johan Nap (31) lanceert in november de PETLUX V3 XXL, een luxe automatische kattenbak die technologie en comfort samenbrengt. Met dit nieuwste product speelt zijn merk PETLUX in op de groeiende vraag naar slimme oplossingen voor huisdieren. Het welzijn van de kat en het gemak voor de eigenaar staan hierbij voorop. Niet voor niets gelooft 56% van de Europese huisdiereigenaren dat technologie het leven van hun huisdier kan verbeteren – een trend waar Nap op inspeelt. “Mijn passie is om met mijn bedrijf innovaties te creëren die echt een verschil maken in het leven van katten en hun eigenaren.”
Johan’s missie is om katteneigenaren een luxe, technologische oplossing te bieden die zowel het welzijn van de kat als de gemoedstoestand van de eigenaar vergroot. Als eigenaar van twee raskatten begrijpt hij als geen ander wat katteneigenaren nodig hebben. Zijn visie komt overeen met een onderzoek van Samsung Electronics, dat laat zien dat 52% van de Europese huisdiereigenaren gelooft dat technologie kan helpen bij de gezondheid en het welzijn van hun huisdieren. “Ons doel is dat klanten zonder zorgen een weekend weg kunnen, in de wetenschap dat hun kat goed verzorgd is. We combineren gemak met behulp van technologische oplossingen met het welzijn van huisdieren. Beide aspecten zijn voor ons belangrijk in de productontwikkeling”
Doorbraak als ondernemer door reality-tv
PETLUX werd opgericht in 2021 toen Johan en zijn vriendin merkten dat er geen stijlvolle, luxe kattenbakken op de markt waren die goed bij hun interieur pasten, speciaal voor hun katten Max en Lux. Na verder onderzoek ontdekten ze dat er een groeiende vraag was naar hoogwaardige kattenproducten, een behoefte die nog onvoldoende werd vervuld. Johan: “Ik herinner me dat ik dacht: als mensen zoveel voor hun huisdier over hebben, wil je ook een product dat past bij zo’n prachtig dier. Een mooie kat verdient een mooie bak! Een kat is je liefde en je leven. Als dit er nog niet is, dan moet ik er iets mee doen!” De doorbraak kwam toen realityster Maxime Meiland een automatische kattenbak van het merk kocht en deze liet zien tijdens haar populaire Instagram home tour. De opvallende verschijning in Meiland’s keuken trok de aandacht van haar vele volgers.
Innovatieve doorbraak in de huisdierverzorging
Johan introduceert met zijn nieuwste product een belangrijke stap in luxe huisdierverzorging. De automatische kattenbak speelt in op de groeiende trend van vermenselijking, duurzaamheid en innovatie. “Onze visie is om technologie, design en gebruiksgemak samen te brengen, zodat katteneigenaren zorgeloos kunnen genieten van hun huisdieren. We hebben een kattenbak gecreëerd zonder plastic zakjes. In één jaar tijd hebben we 64.500 plastic zakjes bespaard.” legt Johan uit. “Onze RVS- of kartonnen inlegbakken zijn duurzaam en milieuvriendelijk. Je kunt zelfs de RVS bak in de wc legen en hergebruiken.Het bijbehorende kattenbakgrind is biologisch afbreekbaar en doorspoelbaar. Dit voorkomt vieze prullenbakken en zorgt voor hygiëne en gemak.”
Van nationale hit naar Europese uitbreiding
Sinds de oprichting heeft PETLUX een razendsnelle groei doorgemaakt. De eerste voorraad van 300 kattenbakken was binnen een maand uitverkocht, en van de nieuwe PETLUX V3 XXL zijn er al 600 van de 750 stuks gereserveerd nog voordat het product officieel gelanceerd is. PETLUX producten zijn inmiddels verkrijgbaar in 250 winkels verspreid over zes landen, waaronder bekende ketens als Pet’s Place en Intratuin in Nederland, en Poils & Plumes in Frankrijk. Johan ziet de toekomst van zijn bedrijf met vertrouwen tegemoet: “We blijven innoveren en zetten een nieuwe standaard in luxe huisdierverzorging.