Game-ontwikkelaar Electronic Arts gaat elk spel dat in de toekomst voor de pc en console uitkomt, gratis speelbaar maken. De inkomsten voor de games moeten voortaan uit zogeheten microtransacties komen. Met deze transacties kunnen gebruikers bijvoorbeeld benodigdheden kopen om hun personage te upgraden, zoals betere wapens, of voertuigen als een truck aanschaffen.
De aankondiging over de veranderde financiering van de EA-games is afkomstig van Blake Jorgensen, financieel directeur van het spelbedrijf. Toen EA in januari bekendmaakte dat spelers bij het spel Dead Space 3 ook microtransacties konden verrichten, ontstond er wat rumoer. Maar ontwikkelaars van de game vertelden dat het niet nodig was om spullen en upgrades te kopen om het gehele spel te kunnen spelen. Dead Space 3 was ook niet de eerste game van EA met microtransactie-mogelijkheid. In de multiplayermodus van Mass Effect 3 konden al extra credits worden gekocht.
Games als Need for Speed zijn al jaren bekend om de upgrade-mogelijkheden door het doen van kleine betalingen. Dead Space 3 was wel de eerste game waarbij microtransacties de speler het iets makkelijker konden maken om de verhaallijn te doorlopen.
In het verleden besteedde EA werk uit voor het maken van microtransactiesystemen, maar het concern ontwikkelt nu zelf een platform. Volgens Jorgensen waarderen gebruikers het om op deze manier ingame-content te kunnen kopen. Half vorig jaar bleek al dat EA gecharmeerd was van het idee om games gratis speelbaar te maken: Peter Moore, chief operating officer van uitgever Electronic Arts, schetste toen al dat uitgevers in de nabije toekomst hun geld gaan verdienen met microtransacties.