Met nieuws van o.a.
partners

Lactosevrije producten voor mensen met koemelkallergie

Het Zweeds-Deense zuivelconcern Arla zal binnenkort in Nederland onder het merk Melkunie nieuwe houdbare zuivelproducten introduceren. Daarnaast komt onder het label Arla binnenkort een lijn lactosevrije producten op de markt, bedoeld voor mensen met een koemelkallergie, waar volgens Arla-directeur Andrew Simpson 7 % van alle Nederlanders aan lijdt. Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van een gesprek met Simpson.

Verbreding merk Melkunie

Arla heeft zich als doel gesteld om het merk Melkunie veel breder te maken. Meer dan 80 verschillende producten, waaronder vla, fruityoghurt en fruitdrank, worden daarover gebracht. Vaak zijn dat producten waar eerder de merknaam Friesche Vlag op stond. Naast het versterken van merken als Melkunie investeert het concern ook in de vier jaar geleden overgenomen zuivelfabriek in Nijkerk.

“Consument weer winnen voor zuivel”

Arla, dat in Nederland nog niet winstgevend is, heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van ruim 20%. Dat aandeel groeit volgens het bedrijf licht doordat het verkoopvolume gelijk blijft in een dalende markt. “De grote uitdaging voor Arla is om de consument weer voor zuivel te winnen”, zegt Simpson.
Daarnaast denkt Arla Nederland te kunnen groeien door producten te gaan exporteren naar Duitsland. Het Ruhrgebied is een grote markt waarvoor de Nijkerkse fabriek, die 20% meer kan produceren dan het nu doet, bijvoorbeeld verse melk en fruityoghurt gaat maken. Daarmee wordt naar verwachting in 2014 gestart.

Internationale strategie

Eind januari jl. maakte Arla haar internationale strategie voor de komende jaren bekend. Naast het verder uitbouwen van haar merken Arla, Castello en Lupak, wil het bedrijf € 300 miljoen besparen op haar productiekosten. De zuivelproducent wil tot 2020 de totale CO2-uitstoot van het bedrijf met een kwart verminderen. Hiervoor gaat men onder meer investeren in energiebesparende maatregelen.

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?