Met nieuws van o.a.
partners

HAK voert als eerste in Nederland Nutri-Score in

HAK-Nutri-Score

Groentefabrikant HAK wacht niet tot het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een definitieve beslissing neemt over een nieuw voedselkeuzelogo als opvolger van het in 2016 afgeschafte ‘Vinkje’. Vanaf 1 september 2019 gaat de groentefabrikant, in navolging van haar besluit in België, ook in Nederland het Nutri-Score-label op haar producten voeren.

Nutri-Score is een bewezen instrument om consumenten te stimuleren om, bij hun dagelijkse boodschappen, te kiezen voor een gezond product. Uniek is dat Nutri-Score het enige voedselkeuzelogo is dat gunstige voedingselementen beloont, zoals eiwitten, vezels en het percentage groenten en fruit. Om die reden voorziet HAK dat invoering van Nutri-Score zal leiden tot meer groenteconsumptie. En juist die groenteconsumptie is een uiterst relevant maatschappelijk thema in Nederland, omdat ons land onderaan de lijstjes prijkt van dagelijkse groenteconsumptie in Europa. Gemiddeld eten Nederlanders 134 gram groenten per dag (RIVM) en dat getal stijgt al jaren nauwelijks. Het Voedingscentrum beveelt 250 gram groenten en twee porties fruit per dag aan.

Nutri-Score-systeem, in de basis ontstaan aan Oxford University en doorontwikkeld in Frankrijk, bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A (gezondste keuze) tot E (beperkt consumeren). De score wordt berekend op basis van een systeem dat rekening houdt met de totale voedingswaarde, waarbij positieve en negatieve elementen tegen elkaar worden afgewogen. Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels en eiwitten de score verbetert.

Breed draagvlak
De invoering van Nutri-Score wordt inmiddels breed gedragen door onder meer het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenindustrie (CBL), de Consumentenbond en Foodwatch. HAK CEO Timo Hoogeboom zegt om die reden niet te begrijpen waar Staatssecretaris Blokhuis nog op wacht. Hoogeboom: “Er is draagvlak van tal van partijen, het systeem is al in drie Europese landen ingevoerd, het is wetenschappelijk onderbouwd én het is al succesvol getest in de praktijk. Wij willen, gezien de urgentie van het probleem van de achterblijvende groenteconsumptie, niet langer wachten op een beslissing die mogelijk pas volgend jaar genomen wordt en gaan nu als eerste fabrikant de Nutri-Scoresystematiek invoeren.”

Eigen rol fabrikanten
Hoogeboom vindt het passen bij de verantwoordelijkheid van grootste Nederlandse groentemerk om Nutri-Score als voedselkeuzelogo snel landelijk ingevoerd te krijgen. “Wat ons betreft volgen andere fabrikanten snel. De Consumentenbond is deze week een Europees burgerinitiatief gestart om Nutri-Score op de agenda van de Europese Commissie te krijgen. Dat is een heel goed initiatief, maar tegelijkertijd kunnen de fabrikanten ook alvast hun eigen rol pakken”, aldus Hoogeboom. Kiezen voor gezondere alternatieven| HAK kiest voor het voedselkeuzelogo Nutri-Score, omdat uit onderzoek is gebleken dat een dergelijk kleurenlogo het meest effectief is om consumenten te helpen een gezonde keuze te maken bij hun dagelijkse boodschappen. Het Nutri-Score-label lijkt op het energielabel dat voor mensen al bekend is. In tegenstelling tot veel andere systemen kost het bij de Nutri-Score weinig moeite om te begrijpen of een product gezond is of niet.

Nutri-Score is al in werking in Frankrijk, Spanje en, recentelijk, België. Daar besloot federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block om het systeem nationaal in te voeren. Er zijn diverse internationale wetenschappelijke publicaties die de Nutri-Score-systematiek onderbouwen. Ook is er Frans onderzoek dat aantoont dat Nutri-Score ertoe bijdraagt dat consumenten vaker kiezen voor gezondere alternatieven. Deelname aan Nutri-Score is in deze landen (nog) niet verplicht. Hoewel er kritiek is uit de hoek van grote food multinationals, blijkt dat veel fabrikanten er toch voor kiezen om Nutri-Score te gaan voeren.

Stimuleren groenteconsumptie
Volgens Hoogeboom is het vooral positief dat de consument geholpen wordt met een duidelijk voedselkeuzelogo. “Vanuit onze bedrijfsmissie vinden wij het belangrijk dat het voor consumenten gemakkelijk gemaakt wordt om meer plantaardig, meer groenten en meer peulvruchten te eten. De voedingswaarde van groenten is heel hoog, vanwege de vezels, eiwitten en vitamines die ze bevatten. Vandaar dat onze producten vrijwel allemaal een A-score krijgen. Als we consumenten willen aanzetten om op eenvoudige wijze meer groenten en peulvruchten te eten, dan zal zo’n positieve Nutri-Score ontegenzeggelijk motiverend werken.”

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?