Met nieuws van o.a.
partners

Deel Kwekkeboom-assortiment voor het eerst in supermarkt

Snackproducent Royaan neemt dit jaar het merk Kwekkeboom fors onder handen. Kwekkeboom was tientallen jaren als merk uitsluitend in het out-of-homekanaal verkrijgbaar, maar daar komt eind april een einde aan. Vanaf dat moment is de originele Kwekkeboom-kroket ook in de supermarkt te koop, evenals vier varianten kaassouffles. Daarnaast zal er een reeks nieuwe producten worden geïntroduceerd in het out-of-homekanaal.

“Nieuwe verse ingrediënten, andere smaakvariaties”

Met deze stap geeft Royaan een nieuwe impuls aan het merk Kwekkeboom. “We gaan met Kwekkeboom nieuwe dingen doen, nieuwe verse ingrediënten gebruiken en andere smaakvariaties opzoeken”, zegt marketingdirecteur Flip Houtman. “Denk aan kaas, vis, vlees en groenten. De commerciële ondersteuning gaan we concentreren bij foodserviceklanten, juist omdat we een belangrijk deel van ons assortiment exclusief aan hen blijven leveren. Denk aan onze biologische productlijn, vegetarische snacks, specifieke smaken – goulash en saté – en specials zoals onze zuurkoolkroketten. Onze foodserviceklanten kunnen daarmee hun premium snackaanbod onder het Kwekkeboom merk in een aantal grote snackcategorieën verrijken.”

Bewuste stap naar retail

Door smaak centraal te stellen en nieuwe verse ingrediënten in nieuwe producten te gebruiken, gaat Royaan als producent consumenten helpen bewuster te snacken. Houtman: “De trend is dat consumenten gevarieerder willen eten en precies willen weten wat ze in hun mond stoppen. Kwekkeboom kan die brug vanuit haar delicatessentraditie slaan.”
Het feit dat consumenten straks snacks van Kwekkeboom – weliswaar in een beperkt aantal verpakkingen – ook in de supermarkt kunnen kopen is volgens Houtman goed voor de bekendheid en de doorverkoop in foodservice. “We hebben een aantal van onze foodserviceklanten op voorhand geïnformeerd over deze bewuste stap naar retail. In een aantal gevallen vroeg dat om een extra toelichting, bijvoorbeeld op de merksynergie die we voorstaan en het vliegwieleffect waarin wij geloven. Door een grotere vraag bij consumenten, zal de vraag naar Kwekkeboom premium snacks in horecagelegenheden, snackbars, benzinestations en op cateringlocaties alleen maar toenemen. En daar profiteert uiteindelijk iedereen van.”

Van Dobben: focus op traditionele Hollandse snacks

Waar Kwekkeboom naast vlees ook vis en vegetarische ingrediënten gaat gebruiken, zal het merk Van Dobben zich vooral blijven richten op de traditionele snacks zoals de oer-Hollandse rundvleeskroket en bitterbal. Op de Horecava 2013 (van 7 t/m 10 januari jl. gehouden) introduceerde Van Dobben al de nieuwe receptuur van de Van Dobben croquet. Een verdere uitbreiding van het Van Dobben aanbod volgt naar verwachting later dit jaar.

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?