Met nieuws van o.a.
partners

Boek over de positieve kanten van de coronacrisis

kansen door corona

Kansen door corona is een tegendraads boek dat de positieve effecten van de coronacrisis behandelt. Tegen de stroom in van alle negatieve berichtgeving over de coronacrisis startten de Vlaming Tom Sleeuwaert en de Nederlander Jan Anton Brouwer al tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 hun zoektocht naar wat deze crisis aan kansen en verbeteringen zou kunnen opleveren. In ruim een jaar leverde deze zoektocht heel veel interessante en inspirerende voorbeelden op. De meest aansprekende staan in dit boek.

Met Kansen door corona brengen Sleeuwaert en Brouwer hulde aan de creativiteit die de coronacrisis aangewakkerd heeft. Centraal staan vier thema’s: (thuis)werken en mobiliteit, ondernemen, ons ontspannen (horeca en cultuur) en onderwijs. Op basis van uitgebreid bronnenonderzoek worden bij elk thema de ontwikkelingen tijdens de coronacrisis geschetst, aansprekende voorbeelden van creatieve oplossingen beschreven en interviews gepresenteerd met boeiende Vlamingen en Nederlanders die niet bij de pakken bleven neerzitten, maar de crisis aangrepen om grote stappen vooruit te zetten: van de directeur van het Concertgebouw in Amsterdam tot theatermakers, en van horecaondernemers tot een hoogleraar mobiliteit. De ondertitel luidt ook niet voor niets: Never let a good crisis go to waste.

De auteurs benoemen bij ieder thema trends die een vast onderdeel van het ‘nieuwe normaal’ zullen vormen. In het laatste hoofdstuk geven zij concrete adviezen aan politieke besluitvormers: lessons learned tijdens de coronacrisis en to do’s voor een volgende crisis.

Tom Sleeuwaert en Jan Anton Brouwer zijn beiden sinds het einde van de vorige eeuw werkzaam in de uitgeverijsector, een bedrijfstak die mede door de digitale ontwikkelingen voortdurend aan verandering onderhevig is. Het zoeken naar de beste manier om veranderingen gestalte te geven, is wat hen beiden bezighoudt.

Kansen door corona. Never let a good crisis go to waste

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?