Speeltoestellenfabrikant Yalp heeft succes met een interactieve disco gericht op tieners, Fono genaamd. Yalp won de Pleisureworld Award ermee – wat voor het bedrijf overigens al de vierde keer was dat deze prijs in de wacht werd gesleept.
Ben Admiraal, directeur van Yalp: “Tieners worden maar al te vaak overgeslagen door speelontwikkelaars. Het is ons gelukt om met een product te komen dat juist deze doelgroep aanspreekt. De ontwikkeling heeft wel wat tijd gekost, want het product moest aan veel eisen voldoen.”
Fono is een product om tieners in beweging te krijgen. Je kunt hiermee in de buitenruimte een echte disco organiseren. Daarvoor wordt eigen iPod of andere geluidsdrager gebruikt zodat je altijd de muziek gebruikt die je zelf leuk vindt. Het product sluit aan bij de zeer populaire DJ-wereld.
Reinoud van Assendelft de Coningh, juryvoorzitter van de Pleisureworld Award, was dit jaar aangenaam verrast door de innovaties. “De recreatiesector is zeer innoverend en we zien op verschillende deelgebieden van de recreatie volop ontwikkelingen.” Voor het initiatief van Yalp om zich juist op tieners te richten, heeft hij veel waardering: “Die doelgroep wordt net iets te vaak vergeten in de recreatiesector. Het is Yalp inmiddels wel toevertrouwd om een leuk idee om te zetten in een goed uitgewerkt en innovatief product.”
De allereerste locatie voor de Fono is al bekend; deze komt in het Brabantse dorp Drimmelen.