De volledig plantaardige hotdog van IKEA is vanaf augustus te koop in alle bistro’s van de Europese winkels. Met deze snack wil het Zweedse woonwarenhuis bezoekers inspireren tot een gezonder en duurzamer leven. De veggie hotdog bestaat onder andere uit rode linzen, quinoa, wortel, boerenkool, kurkuma en gember. De plantaardige variant van de klassieke hotdog is niet alleen gezonder, maar ook een stuk beter voor het milieu. Zo is de CO2-uitstoot per kilogram zeven keer lager. De IKEA hotdog is al bijna veertig jaar een begrip en werd in 1980 voor het eerst verkocht. In Nederland is de veggie hotdog vanaf 9 augustus beschikbaar in alle winkels.
Van veganist tot flexitariër De introductie van de veggie hotdog sluit aan bij het doel van IKEA Food om meer plantaardige, betaalbare producten te verkopen, die ook nog eens heel erg lekker zijn. “Met ons grote, wereldwijde bereik voelen we ons verantwoordelijk om voedsel te serveren dat een positieve impact heeft op de planeet. Duurzamere opties zijn alleen succesvol als ze ook smaakvol zijn, daarom zijn we ontzettend trots op onze nieuwe veggie hotdog”, vertelt Michael La Cour, Managing Director IKEA Food Services. De plantaardige hotdog is een moderne vertaling van de visie van Ingvar Kamprad, de oprichter van IKEA: inspelen op de behoeften van zoveel mogelijk mensen – van vegetariërs en veganisten tot flexitariërs en vleeseters – en kwalitatieve producten voor hen toegankelijk maken
Momenteel werkt IKEA ook aan een 100% plantaardig softijsje. In Portugal wordt het ijsje op fruitbasis al getest. Volgend jaar zomer wordt het nieuwe softijs ook in Nederland geïntroduceerd
De veggie hotdog is vanaf augustus te koop in alle Europese winkels, in Nederland vanaf 9 augustus. De veggie hotdog kost 0.50 euro en is verkrijgbaar met toppings als komkommer, kool en gebakken uitjes