Met nieuws van o.a.
partners

Fanta orange komt met vernieuwde receptuur

Na jaren van testen, herformuleert Fanta orange naar een nieuwe receptuur. De nieuwe formule is door consumenten als even lekker getest en bevat nu 33kcal ipv 48kcal per 100ml. De vernieuwing van Fanta orange past bij de ontwikkelingen van het merk en de veranderende behoeften van de consument. Fanta orange ‘nieuwe stijl’ is vanaf vandaag verkrijgbaar in Nederland.

Het frisdrankmerk Fanta bestaat sinds 1940 en is nog altijd ongekend populair. Na Coca-Cola en Coca-Cola zero sugar is Fanta de nummer 3 in het portfolio van Coca-Cola Nederland. Er zijn 10 kleurrijke Fanta-varianten verkrijgbaar, waarvan de helft suikervrij is. De originele Fanta orange beslaat 73% van het totale Fanta-volume. Hiermee is de herformulering een significante stap in de ambitie van Coca-Cola Nederland om minder suiker te gebruiken. Naast deze ambitie staat nog een belangrijke doelstelling: geweldige smaak, want daar mag niet op worden ingeboet. En gelukkig kunnen de ambities samengaan; de vernieuwde Fanta orange is uitgebreid getest bij de Nederlandse consument. Smaaktesten laten zien dat zij de vernieuwde Fanta orange net zo lekker vinden als het huidige recept.

Margreet van Staalduijnen, senior brand manager Fanta: ‘Het ontwikkelen van een nieuwe receptuur duurt soms jaren. Ik ben trots dat we voor Fanta orange na 4 jaar testen en het onderzoeken van 100 prototypes met verschillende suiker- en zoetstofcombinaties, een geslaagd recept hebben gevonden. Het vernieuwde Fanta orange-recept kwam onder Nederlandse consumenten als beste uit de test. De smaak wordt als even lekker beoordeeld en de vernieuwde kleur wordt als beter ervaren. Een bijzondere mijlpaal.’

Een speels merk dat meebeweegt
Fanta is een speels en fris merk, dat altijd met z’n tijd meegaat. Dat zie je bijvoorbeeld aan het regelmatig veranderende logo en verpakkingsdesign. Maar ook aan de ludieke marketingcampagnes en de wisselende smaakvarianten, inspelend op trends en voorkeuren per seizoen. Ook spelen met kleur is voor Fanta een logische stap. Wist je dat de vernieuwde Fanta orange iets donkerder is? De wat dieper oranje kleur viel in smaak bij consumenten, sterker nog: daar werd zelfs de voorkeur aan gegeven.

Grote stap in reductie calorieën
De herformulering van Fanta orange levert 8,8 miljard kCal ofwel 2,2 miljoen kg suikerreductie per jaar op. Dit brengt Coca-Cola Nederland weer een stapje dichterbij het streven om in 2020 15% minder calorieën per liter in de markt te hebben ten opzichte van het basisjaar 2012. De vernieuwde Fanta orange is te herkennen aan de claim ‘new improved recipe’ voorop de verpakking en is vanaf vandaag verkrijgbaar in o.a. de supermarkten en horeca.

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET LAATSTE NIEUWS?